top of page
  • Writer's pictureMaddy van den Corput

Wat is Dyslexie? Een Wetenschappelijk Onderbouwde Definitie

Dyslexie is een specifieke leerstoornis die wordt gekenmerkt door problemen met nauwkeurig en/of vloeiend woordherkennen, spellingsvaardigheden en decoderen van woorden. Het is een neurobiologische aandoening die niet het gevolg is van een tekort aan intelligentie, zintuiglijke beperkingen, of onvoldoende onderwijs. Dyslexie komt voor bij mensen van alle intelligentieniveaus en heeft invloed op zowel kinderen als volwassenen.

Wetenschappelijke Definitie


Volgens de International Dyslexia Association (IDA) wordt dyslexie als volgt gedefinieerd:

"Dyslexie is een specifieke leerstoornis van neurobiologische oorsprong. Het wordt gekenmerkt door moeilijkheden met nauwkeurige en/of vloeiende woordherkenning en door een slechte spelling en decodering. Deze moeilijkheden zijn meestal het gevolg van een tekort aan het fonologische component van taal dat vaak onverwacht is in relatie tot andere cognitieve vaardigheden en de voorziening van effectieve klaslokaalinstructie."

Kenmerken van Dyslexie


Mensen met dyslexie kunnen een breed scala aan symptomen vertonen, waaronder:

  • Moeite met lezen: Ze lezen vaak langzaam en met veel inspanning.

  • Spellingproblemen: Ze maken veel spellingfouten, zelfs bij eenvoudige woorden.

  • Problemen met schrijven: Hun handschrift kan onregelmatig zijn, en ze kunnen moeite hebben met het organiseren van hun gedachten op papier.

  • Moeite met het leren van nieuwe woorden: Ze hebben vaak moeite met het onthouden van nieuwe woordenschat en het benoemen van objecten.

  • Taalverwerking: Ze kunnen moeite hebben met het begrijpen en onthouden van gesproken taal, vooral in een lawaaierige omgeving.


Neurobiologische Oorzaken


Dyslexie is een neurobiologische stoornis, wat betekent dat de oorzaak ervan ligt in de structuur en functie van de hersenen. Onderzoek met behulp van neuroimaging technieken zoals fMRI en PET-scans heeft aangetoond dat mensen met dyslexie afwijkingen vertonen in specifieke gebieden van de hersenen die betrokken zijn bij taalverwerking, waaronder de temporale kwab en de pariëtale kwab.


Genetische Component


Er is een sterke erfelijke component aan dyslexie. Studies tonen aan dat dyslexie vaak voorkomt in families en dat er een hogere kans is op dyslexie bij kinderen als een van de ouders deze stoornis heeft. Verschillende genen zijn geïdentificeerd die een rol spelen bij de ontwikkeling van lees- en spellingsvaardigheden, en variaties in deze genen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van dyslexie.


Diagnostiek


De diagnose van dyslexie wordt doorgaans gesteld door een team van specialisten, waaronder psychologen, logopedisten en onderwijskundigen. Diagnostische evaluaties omvatten meestal:

  • Cognitieve tests: Deze testen meten algemene intelligentie en specifieke cognitieve vaardigheden zoals geheugen, aandacht en probleemoplossend vermogen.

  • Lees- en spelltaken: Deze taken evalueren de vaardigheid van de persoon om woorden te lezen, te spellen en te begrijpen.

  • Anamnese: Een gedetailleerde geschiedenis van de onderwijsvoortgang en eventuele lees- en leerproblemen in de familie.


Behandeling en Ondersteuning


Hoewel er geen 'genezing' is voor dyslexie, zijn er effectieve interventies en ondersteuningsstrategieën die mensen met dyslexie kunnen helpen. Deze omvatten:

  • Gespecialiseerde leesinstructie: Methoden zoals Orton-Gillingham en andere multisensorische benaderingen zijn bewezen effectief voor het verbeteren van leesvaardigheden bij dyslectici.

  • Technologische hulpmiddelen: Spraaktechnologieën, audioboeken en specifieke software kunnen helpen bij het overwinnen van lees- en spellingsmoeilijkheden.

  • Aanpassingen in het onderwijs: Extra tijd voor tests, mondelinge in plaats van schriftelijke examens en andere aanpassingen kunnen de leerervaring voor dyslectische studenten verbeteren.


Conclusie

Dyslexie is een veelvoorkomende leerstoornis met een neurobiologische basis die invloed heeft op de taalverwerkingsvaardigheden. Het is cruciaal om dyslexie vroegtijdig te herkennen en effectieve ondersteuning te bieden om de negatieve impact op het leren en de ontwikkeling van het individu te minimaliseren. Door een beter begrip van de oorzaken, kenmerken en behandelingen van dyslexie kunnen we een meer inclusieve en ondersteunende omgeving creëren voor iedereen die met deze stoornis te maken heeft.

コメント


bottom of page